ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ 2ου ΓΕΛ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ∆ΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙ∆ΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Ν. ΛΑΣΙΘΙΟΥ

2ο ΓΕ.Λ. ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

Ο σχολικός κανονισµός περιλαμβάνει το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγµατοποιείται ανενόχλητα, µεθοδικά και αποτελεσµατικά το έργο του σχολείου και πρέπει να αποβλέπει στη διαµόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίµατος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των µελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, µε αµοιβαίο σεβασµό, µε ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος “σχολική πειθαρχία” αποκτά δηµοκρατικό περιεχόµενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δηµοκρατικού σχολείου.

Το σχολείο, µε την αγωγή που προσφέρει, έχει το δύσκολο ρόλο να συµβιβάσει το άτοµο µε την κοινωνία. Το άτοµο έχει το δικαίωµα να απαιτεί σεβασµό και να του δίνεται η δυνατότητα να αναπτύσσει δηµιουργικές πρωτοβουλίες. ∆ικαιούται δηλαδή ελευθερίας η οποία γεννά ασφάλεια και υπευθυνότητα.

Παράλληλα όµως η κοινωνία νοµιµοποιείται να απαιτήσει τη συνεισφορά του ατόµου στην οµαλή λειτουργία της. Αυτό αποτελεί µία µεγάλη δυσκολία στην αγωγή την οποία ασκεί το σχολείο, γιατί οφείλει να συνδυάσει την ελευθερία µε την κοινωνική ευθύνη.

Γι’ αυτό ο σχολικός κανονισµός δεν πρέπει να έχει τη µορφή ενός απλού καθηκοντολογίου, αλλά να συνδέεται δυναµικά µε το περιβάλλον και την εποχή, να ενσωµατώνει όχι µόνο την οργανωτική άποψη της σχολικής πειθαρχίας αλλά και την παιδαγωγική και θα έχει ως σκοπό την οµαλή σχολική ζωή και την ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ατόµου.

Έτσι θα πρέπει να είναι προσαρµοσµένος στην ιδιαίτερη κατάσταση που προκύπτει κάθε φορά από την παιδαγωγική αποστολή κάθε βαθµίδας και σχολείου, να σχετίζεται άµεσα µε την επικαιρότητα, να έχει δυναµικό χαρακτήρα, να είναι προϊόν συνεργασίας και συναίνεσης µεταξύ των µελών της σχολικής κοινότητας, να προϋποθέτει συγκεκριµένους τρόπους και µέσα πειθάρχησης µε έµφαση στην πρόληψη και όχι στη θεραπεία, να αφήνει περιθώρια για αυτόνοµη λειτουργία των µαθητών, να προάγει την προσαρµογή και την υπευθυνότητα και, τέλος, να περιέχει λογικές, γενικά αποδεκτές, κατανοήσιµες και εφαρµόσιµες διατάξεις.

ΜΑΘΗΤΕΣ

  1. Στις σχέσεις µεταξύ των µαθητών είναι απαραίτητο να καλλιεργείται ο αµοιβαίος σεβασµός, ο δηµοκρατικός διάλογος, η αναγνώριση και η ανοχή του άλλου, η αλληλεγγύη, η υπευθυνότητα και η συνέπεια. Η ευγενής άµιλλα είναι χρήσιµη ενώ δεν πρέπει να καλλιεργείται ο επιθετικός ανταγωνισµός.
  2. Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, όπως είναι οι σχολικές, οι εθνικές και οι θρησκευτικές γιορτές, οι αθλητικές, οι πολιτιστικές και οι άλλες σχολικές δραστηριότητες των µαθητικών κοινοτήτων, η συµµετοχή στα προγράµµατα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και των άλλων καινοτόµων σχολικών προγραµµάτων πρέπει να γίνονται µε πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνες των ίδιων των μαθητών σε συνεργασία με το Σύλλογο Καθηγητών και το Σύλλογο Γονέων και αυτό γιατί η συµµετοχή των µαθητών στις σχολικές δραστηριότητες είναι υποχρέωσή τους.

Στόχος του σχολείου είναι οι µαθητές να χαίρονται, να επιδιώκουν και να θεωρούν τη συµµετοχή τους στις σχολικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες, ευγενή φιλοδοξία.

  1. Οι µαθητές είναι συνυπεύθυνοι σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου.

Οι καθαροί και συντηρηµένοι χώροι των αιθουσών διδασκαλίας, των εργαστηρίων, του γυμναστηρίου, της αίθουσας εκδηλώσεων, των τουαλετών, της αυλής του σχολείου και του περιβάλλοντα χώρου, βοηθούν στη συναισθηµατική καλλιέργεια των μαθητών.

Ειδικά για την αίθουσα διδασκαλίας, οι επιμελητές έχουν σημαντικά καθήκοντα τα οποία πρέπει να εκτελούν με μεγάλη υπευθυνότητα.

Επιπλέον εκτός από το σχολικό χώρο, σεβασµός και προσεκτική χρήση απαιτείται από τους μαθητές στη σχολική περιουσία, δηλαδή στα εποπτικά µέσα και στη λοιπή υλικοτεχνική υποδοµή. Φθορές, ζηµιές, και κακή χρήση της περιουσίας του σχολείου πρακτικά αποδυναµώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητες του σχολείου και παιδαγωγικά εθίζουν το µαθητή στην αντίληψη της απαξίωσης της δηµόσιας περιουσίας. Επόμενο είναι οι φθορές να αποκαθίστανται και οι υπεύθυνοι να αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Ιδιαίτερα επισημαίνεται ότι το ασανσέρ, για λόγους ασφαλείας, χρησιμοποιείται μόνο από μαθητές που έχουν κάποιο κινητικό πρόβλημα και σε κάθε περίπτωση μετά από άδεια της διεύθυνσης του σχολείου.

  1. Η τάξη, η ησυχία και το ήρεµο κλίµα µέσα στην αίθουσα διδασκαλίας είναι προϋποθέσεις αρµονικής συνεργασίας και αλληλοσεβασμού όλων των µελών της οµάδας-μαθητών και καθηγητή. Αν δεν εξασφαλιστούν τέτοιες συνθήκες, δεν είναι δυνατόν να παραχθεί σοβαρό σχολικό έργο σε κανένα τοµέα της µάθησης.

Στο ίδιο πλαίσιο, το σχολείο έχει υποχρέωση να ρυθµίσει το θέµα της καθυστερηµένης προσέλευσης των µαθητών µε βάση την εξής γενική αρχή: δεν πρέπει να διακόπτεται το µάθηµα εξαιτίας αυτών που καθυστερούν ούτε να ενθαρρύνεται η άποψη ότι µπορεί να καθυστερεί ο µαθητής χωρίς κάποιες συνέπειες και ευθύνες. Έτσι ο διδάσκων καθηγητής δεν θα επιτρέπει την είσοδο στο μαθητή που καθυστέρησε, εκτός αν δεν ευθύνεται (π.χ. επιβεβαιωμένη καθυστέρηση λεωφορείου ΚΤΕΛ, μεγάλη βροχόπτωση, δικαιολογημένη απασχόληση του μαθητή σε χορωδία, αγώνες, 15μελές κ.α.)

  1. Το σχολικό βιβλίο είναι πνευµατικό δηµιούργηµα των συγγραφέων, ανήκει στην πολιτεία, η οποία δαπάνησε από το υστέρηµα του λαού και παρέχεται δωρεάν στους µαθητές, οι οποίοι δεν επιτρέπεται να το απαξιώνουν και να το ευτελίζουν. Η κακή χρήση, η κακοποίηση, το κάψιµο, η έλλειψη δυνατότητας να ξαναχρησιµοποιηθεί, πέρα από την οικονοµική διάσταση, έχουν ως µεγαλύτερη αρνητική συνέπεια τον ευτελισµό της έννοιας του βιβλίου.
  2. Δεν επιτρέπεται η κατοχή και η χρήση κινητών τηλεφώνων στο χώρο του σχολείου (Υ.Α. Φ.25/103373/Δ1/22-6-2018), καθόσον η ανάγκη για επικοινωνία καλύπτεται επαρκώς µε τα τηλεπικοινωνιακά µέσα που διαθέτει το σχολείο. Η χρήση των κινητών τηλεφώνων στο σχολείο – ιδιαίτερα και με τις άλλες δυνατότητες που έχουν – δε συµβάλλει στη δηµιουργία ήρεµου παιδαγωγικού κλίµατος, αποσυντονίζει την τάξη, αποσπά την προσοχή των µαθητών κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Τα ίδια ισχύουν και με άλλα ηλεκτρονικά μέσα όπως i-pod, tablet, φωτογρ. μηχανή κ.α.

Αν μαθητής ή μαθήτρια κατέχει ή χρησιμοποιεί κινητό τηλέφωνο την ώρα του μαθήματος ή του διαλείμματος στο χώρο του Σχολείου, τότε ο Διευθυντής του σχολείου μπορεί να το παρακρατήσει και να το αποδώσει μόνο στο γονέα που θα προσέλθει στο σχολείο καθώς και να επιβάλλει τις προβλεπόμενες κυρώσεις.

  1. Η φοίτηση των µαθητών πρέπει να είναι τακτική και η παρακολούθηση όλων των µαθηµάτων ανελλιπής και όχι επιλεκτική. Οι απουσίες των µαθητών και οι συνέπειες αυτών, όπως προβλέπονται από την ισχύουσα νοµοθεσία, είναι ένα σοβαρότατο θέµα το οποίο πρέπει να αντιµετωπίζεται από κοινού από το σχολείο και την οικογένεια.

Το έλλειµµα στην παρακολούθηση, πέρα από ένα ορισµένο αριθµό απουσιών, δηµιουργεί εκπαιδευτικό κενό και συνεπώς την ανάγκη για την επανάληψη της τάξης αλλά και παγιώνει στη συνείδηση του µαθητή την αντίληψη ότι η εργασία και η συνέπεια στις υποχρεώσεις δε συγκαταλέγονται στις αρετές των ανθρώπων.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία (άρθρο 28, Υ.Α. 10645/ΓΔ4/22-1-2018/ΦΕΚ120/Β/23-1-2018) η φοίτηση του μαθητή χαρακτηρίζεται ΕΠΑΡΚΗΣ και προσέρχεται κανονικά στις εξετάσεις όταν το σύνολο των απουσιών δεν υπερβαίνει τις εκατόν δεκατέσσερις (114).

  1. Όλοι οι µαθητές πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα (πριν το κουδούνι) και να παρευρίσκονται στην πρωινή συγκέντρωση του σχολείου. Αυτή η συγκέντρωση όλης της σχολικής κοινότητας είναι η ευκαιρία επαφής, ενημέρωσης και προετοιμασίας για το εκπαιδευτικό έργο που θα ακολουθήσει. Με τη σηµερινή σύνθεση του µαθητικού πληθυσµού είναι πολύ πιθανό να υπάρχουν κάποιοι αλλόθρησκοι ή ετερόδοξοι µαθητές. Αυτοί έχουν δικαίωµα να µη µετέχουν στην πρωινή προσευχή, ωστόσο όμως έχουν υποχρέωση να είναι παρόντες και να σέβονται το δικαίωµα της ενεργού συµµετοχής των υπολοίπων.
  2. Ένα ιδιαίτερο θέµα είναι αυτό που αφορά την κόσµια και ευπρεπή εµφάνιση αλλά και συμπεριφορά των µαθητών. Σε περιπτώσεις που παρατηρείται υπέρβαση των ορίων, η διεύθυνση του σχολείου µε το σύµβουλο καθηγητή και τη κοινότητα του τμήματος και ενδεχομένως σε συνεργασία µε τους γονείς µπορεί να επιχειρήσει παρέµβαση. Αν αυτό δεν αποδώσει, η ευθύνη µεταφέρεται στο 15µελές µαθητικό συµβούλιο και στο σύλλογο διδασκόντων.
  3. Κατά την διάρκεια του μαθήματος δεν επιτρέπεται οι μαθητές και οι μαθήτριες να απασχολούνται με άλλα μαθήματα ή άλλες δραστηριότητες πέρα από το διδασκόμενο μάθημα.
  4. Το κάπνισµα όλων, επομένως και των μαθητών/τριών, απαγορεύεται σ’ όλους τους χώρους του Σχολείου (Ν. 3730/2008). Ο καθένας που καπνίζει στο σχολείο, αναλαμβάνει την ευθύνη και το συνολικό κόστος μιας πιθανής χρηματικής ποινής (Ν. 3868/2010). Για τους μαθητές που καπνίζουν ο Διευθυντής ενημερώνει τους γονείς και σε περίπτωση που εξακολουθήσουν επίκειται τιμωρία.
  5. Το σχολείο έχει χρέος να αντιµετωπίζει αποφασιστικά τα φαινόµενα της καταδολίευσης των εξετάσεων, των αντιγραφών, των υποκλοπών κ.λ.π., επειδή αλλοιώνεται η πραγµατική σχολική κατάσταση του µαθητή, αλλά και, κυρίως γιατί το σχολείο πρέπει να αποδοκιµάσει την άποψη ότι ο µαθητής µπορεί, µε άλλους τρόπους, όχι τίµιους, να επιτύχει ένα αποτέλεσµα και, εάν αυτό γίνει αντιληπτό, να µην έχει καµιά συνέπεια.
  6. Αποκλίσεις των µαθητών από τη δηµοκρατική συµπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιµης συµµετοχής στη ζωή του σχολείου, από τον οφειλόµενο σεβασµό στον εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στο συµµαθητή, από όλα αυτά που το σχολείο θέτει ως κανόνες της λειτουργίας του, πρέπει να θεωρούνται σχολικά παραπτώµατα. Τα σχολικά παραπτώµατα θα αντιµετωπίζονται από το σχολείο σύµφωνα µε την ισχύουσα νοµοθεσία και µε γνώµονα την αρχή ότι η κατασταλτική αντιµετώπιση αυτών των φαινοµένων πρέπει να είναι η τελευταία επιλογή που όµως δεν αποκλείεται ως παιδαγωγικό µέτρο και ότι η επιείκεια χωρίς όρια νοµιµοποιεί τις αποκλίσεις και καλλιεργεί την αντίληψη της ατιµωρησίας. Αν η παραβατικότητα ενός μαθητή είναι επαναλαμβανόμενη, τότε ο σύλλογος των διδασκόντων αποφασίζει σύµφωνα µε την ισχύουσα νοµοθεσία τη κλιμάκωση των ποινών.
  7. Όταν ο µαθητής τιµωρείται µε ωριαία αποβολή ή ημερήσια αποβολή από τα µαθήµατα, απασχολείται σύµφωνα µε τις οδηγίες του διευθυντή ή άλλου εντεταλμένου εκπαιδευτικού και η αποβολή καταχωρείται στο ποινολόγιο.

ΕΚΠΑΙ∆ΕΥΤΙΚΟΙ

  1. Οι εκπαιδευτικοί µε την εν γένει συµπεριφορά τους οφείλουν να συνεισφέρουν στη διαµόρφωση ήρεµου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίµατος µέσα στο σχολείο. Πρέπει να διαθέτουν αξιοπρέπεια και κύρος που συµβιβάζονται µε το ρόλο τους. Τις µεταξύ τους σχέσεις είναι απαραίτητο να τις διέπει ο αµοιβαίος σεβασµός και να τις χαρακτηρίζει η ειλικρινής, συναδελφική και ανθρώπινη επικοινωνία. Ανάλογη σχέση συνεργασίας και επικοινωνίας πρέπει επίσης να καλλιεργείται ανάµεσα σε αυτούς και το ∆ιευθυντή του σχολείου.
  2. Οι εκπαιδευτικοί έχουν υποχρέωση να σέβονται τις απόψεις, τις ιδέες και τις προτάσεις των άλλων. Όταν έχουν άλλη άποψη, πρέπει να την υπερασπίζονται µε επιχειρήµατα και διάλογο. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να θεωρείται ισχυρή η άποψη που συγκεντρώνει την αποδοχή της πλειοψηφίας και αυτή ισχύει για τη σχολική µονάδα. Αυτή η δηµοκρατική αρχή πρέπει να αποτελεί κανόνα της συλλογικής λειτουργίας του σχολείου.
  3. ∆εν είναι ορθό ούτε επιτρεπτό να διατυπώνεται, κυρίως προς τους µαθητές, και να υποστηρίζεται η αντίληψη ότι ο ρόλος κάποιων τοµέων της επιστήµης ή µαθηµάτων είναι σηµαντικότερος για την παιδεία τους. ∆ε νοούνται επίσης αντιπαραθέσεις µεταξύ των εκπαιδευτικών για το θέµα αυτό. Το σχολείο παρέχει γενική παιδεία, η οποία είναι κοινή συνισταµένη όλων των µαθηµάτων.
  4. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού µέσα στη σχολική κοινότητα είναι ηγετικός και η επίδρασή του καθοριστική. Εκτός από τη διδασκαλία των µαθηµάτων, διαπαιδαγωγεί µε το παράδειγµα και την καθηµερινή του παρουσία. Εποµένως, οι υποχρεώσεις του δεν περιορίζονται ούτε στην άρτια επιστηµονική του κατάρτιση ούτε στην αποτελεσµατικότητα της διδασκαλίας του. Επεκτείνονται και πολύ πέρα από αυτά.
  5. Η µορφή και το ύφος της γλώσσας των εκπαιδευτικών, η κοινωνική τους ζωή και η γενικότερη παρουσία τους δηµιουργούν πρότυπα αναφοράς για τους µαθητές, ιδίως των µικρότερων ηλικιών, αλλά και για τους πολίτες των µικρότερων κοινωνιών. Είναι, εποµένως, ανάγκη να δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα σε θέµατα που διαµορφώνουν την εικόνα του εκπαιδευτικού.
  6. Κάθε µαθητής αποτελεί µια ιδιαίτερη προσωπικότητα και έχει τις δικές του ανάγκες, τα δικά του προβλήµατα και τη δική του ψυχοσύνθεση. αυτό καθιστά εξαιρετικά δύσκολο και πολυσύνθετο το έργο της διαπαιδαγώγησης του µαθητή. Γι’ αυτό ο εκπαιδευτικός οφείλει να παρατηρεί, να κατανοεί και να ερµηνεύει σωστά κάθε πρόβληµα προσαρµογής των µαθητών και αφοµοίωσης των κοινωνικών κανόνων εκ µέρους τους. Έτσι θα µπορεί να επιλέγει τους κατάλληλους κάθε φορά διδακτικούς και παιδαγωγικούς χειρισµούς και να τους προσαρµόζει στις ανάγκες των µαθητών του.
  7. Η γνώση της οικογενειακής και της κοινωνικής κατάστασης των µαθητών είναι πολλαπλά χρήσιµη για τον εκπαιδευτικό και τον βοηθά στο έργο του, γιατί του επιτρέπει να αντιµετωπίσει µε ευαισθησία και λεπτούς χειρισµούς τα ιδιαίτερα προβλήµατα των µαθητών του και να κατανοήσει τη συναισθηµατική και ψυχολογική κατάστασή τους. Η ενηµέρωσή του πάνω σε θέµατα υγείας των µαθητών του κρίνεται απολύτως αναγκαία, γιατί θα του επιτρέψει να προσαρµόσει ανάλογα τη συµπεριφορά του και θα τον προφυλάξει από πιθανά ατοπήµατα στις σχέσεις του µαζί τους.
  8. Σηµαντική αρετή του εκπαιδευτικού είναι να προωθεί, να ενθαρρύνει και να οργανώνει τόσο στο µάθηµα όσο και σε άλλες σχολικές δραστηριότητες την ενεργό συµµετοχή των µαθητών. Χρέος του είναι να αξιοποιεί τη φαντασία και τη δηµιουργικότητα των µαθητών, να διευρύνει διαρκώς τα όρια της συµµετοχής τους στις διάφορες δραστηριότητες και να τους ωθεί να αναλαµβάνουν πρωτοβουλίες.
  9. Ο εκπαιδευτικός έχει συχνή καθηµερινή επαφή και επικοινωνία µε τους µαθητές µέσα στην τάξη κατά τη διάρκεια του µαθήµατος, στην αυλή και τους διαδρόµους του σχολείου κατά τα διαλείµµατα, και στις οµαδικές εκδηλώσεις εντός και εκτός του σχολείου. Αυτή η πολλαπλή επικοινωνία του µε τους µαθητές πρέπει να γίνεται µε ιδιαίτερη προσοχή και µε τους όρους που επιβάλλει µια έντιµη

παιδαγωγική σχέση, η οποία σηµαίνει:

(α).Ειλικρινή και ανθρώπινη συνεργασία, ενδιαφέρον, δικαιοσύνη και αγάπη για το µαθητή.

(β).Σεβασµό στην προσωπικότητα, στις ιδιαίτερες ανάγκες και στις κοινωνικές, πολιτιστικές, θρησκευτικές ή φυλετικές ιδιαιτερότητες του µαθητή, πράγµα που επιβάλλεται και από την πολυπολιτισµική συγκρότηση της σύγχρονης κοινωνίας µας.

(γ).Σταθερή στάση και επιµονή σε κανόνες κοινά αποδεκτούς, µε παράλληλη απαίτηση να υπάρχει σεβασµός σ αυτούς τους κανόνες και από την πλευρά των µαθητών.

(δ).Εξασφάλιση της ευταξίας µέσα στην αίθουσα διδασκαλίας και στο σχολικό χώρο, µε τήρηση των κανόνων δηµοκρατικής συµπεριφοράς.

(ε).Συνειδητοποίηση του ρόλου που παίζει η εξασφάλιση της ευταξίας για την αποδοτική λειτουργία του σχολείου στο γνωστικό τοµέα αλλά και για την καλλιέργεια της αυτοπειθαρχίας και της κοινωνικής συνείδησης στους µαθητές.

  1. Η δίκαιη συµπεριφορά του εκπαιδευτικού καθώς και ο παιδαγωγικός τρόπος επικοινωνίας εκπαιδευτικών – µαθητών είναι χρήσιµο να επιβεβαιώνεται καθηµερινά στην πράξη και πρέπει να στηρίζεται στα εξής κυρίως στοιχεία:

(α).Στον τρόπο µε τον οποίο οι εκπαιδευτικοί απευθύνουν τις ερωτήσεις και δίνουν τις απαντήσεις κατά τη διάρκεια του µαθήµατος και γενικά στον τρόπο µε τον οποίο αντιµετωπίζουν τους µαθητές.

(β).Στον τρόπο µε τον οποίο βαθµολογούν και αξιολογούν τους µαθητές τους.

(γ).Στον τρόπο µε τον οποίο εκτονώνουν τις εντάσεις που παρουσιάζονται µέσα στην τάξη και στην αποφασιστικότητα µε την οποία αντιµετωπίζουν δυσλειτουργίες.

(δ).Στη συχνότητα µε την οποία καταφεύγουν στο ∆ιευθυντή του σχολείου για να αντιµετωπίσει προβλήµατα που αναφύονται µέσα στην τάξη και τα οποία θα µπορούσαν να επιλύσουν οι ίδιοι.

  1. Οι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται για την προστασία του σχολικού χώρου και της περιουσίας του σχολείου καθώς και για την ευκοσµία της τάξη µέσα στην οποία διδάσκουν αλλά και του σχολείου γενικότερα. Παράλληλα, προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν τους µαθητές σε θέµατα που αφορούν την καθαριότητα, την υγιεινή και την αισθητική του χώρου µέσα στον οποίο φοιτούν.
  2. Οι εκπαιδευτικοί φροντίζουν για την ασφάλεια των µαθητών κατά τη διάρκεια της παραµονής τους στο σχολείο και κατά την πραγµατοποίηση εκδηλώσεων που γίνονται µε ευθύνη του σχολείου. Ιδιαίτερη φροντίδα καταβάλλεται κατά την είσοδο και την αποχώρηση των µαθητών από το σχολείο, κατά τη διάρκεια των διαλειµµάτων καθώς και κατά την αποµάκρυνσή τους από την αίθουσα διδασκαλίας.
  3. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να τηρούν εχεµύθεια σε ό,τι αφορά τις αποφάσεις του συλλόγου των διδασκόντων, τις συζητήσεις και εκτιµήσεις σχετικά µε τη σχολική επίδοση, τη συµπεριφορά και τη διαγωγή των µαθητών, τη βαθµολογία στις εξετάσεις και, γενικά, για όλα τα στοιχεία που αφορούν το σχολείο.
  4. Η ενηµέρωση των γονέων και κηδεµόνων των µαθητών πρέπει να γίνεται συστηµατικά, προγραµµατισµένα και όπως προβλέπεται από την κείµενη νοµοθεσία. Κάθε εκπαιδευτικός οφείλει να γνωστοποιήσει τις ώρες της εβδοµάδας κατά τις οποίες θα µπορεί να δέχεται τους γονείς και να τους ενηµερώνει λεπτοµερώς και υπεύθυνα. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των γονέων θα ήταν χρήσιµο να µην υπάρχει µεγάλη διασπορά των ωρών ενηµέρωσης κατά τη διάρκεια εβδοµάδας.

∆ΙΕΥΘΥΝΤΗΣ

  1. Όταν ο ∆ιευθυντής επικοινωνεί µε τους µαθητές, όταν απευθύνεται σ’ αυτούς ή αντιµετωπίζει ειδικά ζητήµατα, πρέπει να δείχνει αγάπη, ενδιαφέρον και φροντίδα γι αυτούς. Η παιδαγωγική του ευθύνη είναι να διδάξει στην πράξη τους δηµοκρατικούς κανόνες οργάνωσης της κοινωνίας του σχολείου.
  2. Η πρόσβαση των µαθητών στο Γραφείο του ∆ιευθυντή πρέπει να γίνεται σχετικά άνετα. Η συζήτηση µε τους µαθητές και η επικοινωνία µαζί τους πρέπει να γίνονται ελεύθερα αλλά και µε τον πρέποντα σεβασµό εκ µέρους τους. Η επικοινωνία αυτή δε σηµαίνει υιοθέτηση της απόλυτης ισοπέδωσης, η οποία αποδυναµώνει την παιδαγωγική λειτουργία του ρόλου του. Η δηµοκρατική επικοινωνία έχει κανόνες και όρια συµπεριφοράς, αναγνωρίζει ρόλους και απαιτεί από τους φορείς διάθεση να υπερασπιστούν το ρόλο τους. Ο ∆ιευθυντής γνωρίζει ότι η αγωγή και η µόρφωση δε γίνονται µε αυτοεξέλιξη. Χρειάζεται τη διαµεσολαβητική παρέµβαση του ώριµου εκπαιδευτικού και, ακόµη περισσότερο, του επικεφαλής ∆ιευθυντή.
  3. Ο ∆ιευθυντής οφείλει να µη διαφοροποιεί κατά περίπτωση τη συµπεριφορά του προς τους µαθητές, γιατί θέτει υπό αµφισβήτηση τη δικαιολογηµένη απαίτηση για ισότιµη και δίκαιη συµπεριφορά προς όλους. Oφείλει να χρησιµοποιεί µε δικαιοσύνη και χωρίς διακρίσεις τα οποιασδήποτε µορφής κίνητρα, θετικά ή αρνητικά.
  4. Ο ∆ιευθυντής έχει τακτική επαφή µε τους γονείς επιδιώκοντας την ανάπτυξη πνεύµατος συνεργασίας ανάµεσα στο σχολείο και την οικογένεια. Με τη συνεργασία και την κοινή προσπάθεια επιλύονται καλύτερα και αποτελεσµατικότερα τα προβλήµατα που παρουσιάζονται. Οι αποφάσεις του ∆ιευθυντή του σχολείου για θέµατα που αφορούν άµεσα τους γονείς και τους µαθητές έχουν µεγαλύτερο κύρος, όταν προκύπτουν ύστερα από συνεργασία µε τους γονείς.
  5. Ο ∆ιευθυντής φροντίζει ώστε στην επικοινωνία του µε τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, τους γονείς, τους µαθητές και τα άλλα µέλη της σχολικής κοινότητας να εξασφαλίζει την “έντιµη” διοικητικά και παιδαγωγικά σχέση, να αναγνωρίζει και να κατοχυρώνει το ρόλο της κάθε πλευράς. Κάθε παράγοντας της σχολικής κοινότητας ασκεί έναν ιδιαίτερο ρόλο, που έχει το δικό του περιεχόµενο και τη δική του σηµασία. Ο ∆ιευθυντής του σχολείου οφείλει να δηµιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες, ώστε να ασκεί ο καθένας σωστά το ρόλο του.

ΓΟΝΕΙΣ

  1. Φυσικοί κηδεµόνες του µαθητή είναι ο πατέρας και η µητέρα του. Αυτοί είναι κηδεµόνες του µαθητή, εφόσον κατοικούν στην πόλη όπου βρίσκεται το σχολείο. ∆ιαφορετικά, ορίζουν οι ίδιοι µε έγγραφη δήλωση τον κηδεµόνα του µαθητή.
  2. Οι γονείς και οι κηδεµόνες εγγράφουν το µαθητή στο σχολείο, επικοινωνούν συχνά µε το ∆ιευθυντή και τους εκπαιδευτικούς της τάξης, παρακολουθούν µε ενδιαφέρον τη φοίτηση, το ήθος και τη σχολική επίδοση και ενηµερώνουν υπεύθυνα το σχολείο για όλα τα ζητήµατα τα οποία σχετίζονται µε το µαθητή και επηρεάζουν τη συµπεριφορά του στο σχολείο.
  3. Κάθε φορά που δηµιουργείται ένα θέµα το οποίο σχετίζεται µε ένα συγκεκριµένο µαθητή και πρόκειται να απασχολήσει το σχολείο, ο πρώτος που πρέπει να ενηµερωθεί σχετικά είναι ο Γονέας – Κηδεµόνας, ο οποίος µε τη σειρά του θα πρέπει να συνεργαστεί µε το σχολείο.
  4. Ο Γονέας – Κηδεµόνας δικαιούται να έχει πλήρη και υπεύθυνη ενηµέρωση για το µαθητή, αλλά οφείλει και ο ίδιος να ενηµερώνει το σχολείο για θέµατα που µπορεί να επηρεάζουν την επίδοση ή τη συµπεριφορά του µαθητή στο σχολείο.
  5. Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεµόνων αποτελεί τη συλλογική έκφραση της άποψης των Γονέων και Κηδεµόνων των µαθητών. Το σχολείο χρειάζεται και επιδιώκει τη συνεργασία του Συλλόγου για την προαγωγή του σχολικού έργου. Είναι προφανές ότι το εκπαιδευτικό έργο ανήκει στην αρµοδιότητα και ευθύνη των εκπαιδευτικών, του Συλλόγου των εκπαιδευτικών και του ∆ιευθυντή του κάθε σχολείου. Τα θέµατα όµως της παιδαγωγικής λειτουργίας, των ενδοσχολικών και εξωσχολικών εκδηλώσεων και το γενικότερο κλίµα στο σχολικό χώρο επηρεάζονται από την καλή συνεργασία των εκπαιδευτικών και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεµόνων.
  6. Η Σχολική Επιτροπή, το Σχολικό Συµβούλιο, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι επιστηµονικοί, οι καλλιτεχνικοί και οι πολιτιστικοί φορείς, πέρα από το θεσµικό τους ρόλο, είναι οι κοινωνικές συνιστώσες του σχολείου. Ένα ανοιχτό δηµοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύµπραξη όλων αυτών, για να επιτύχει στην αποστολή του. Ο κοινωνικός περίγυρος αποτελεί το περιβάλλον µέσα στο οποίο το σχολείο αναπτύσσει το µορφωτικό έργο του.

Από τη Διεύθυνση του σχολείου